събота, 26 октомври 2013 г.

Да запазим традициите и себе си

Честичко съм си мислела за живота преди. Как са се справяли хората, какво е ангажирало ежедневието им, какво ги е вълнувало. Сигурно съвсем простички неща. А може би много по-смислени от тези, за които днес се тревожим. Времена... Колкото различни, толкова и сходни в същината си.

Представяла съм си българката отпреди. Въображението ми винаги я е рисувало красива, с онази природна и напълно естествена харизма. В моята представа тя се носи като светулка. Вечно озаряваща - и в работата си, и в семейството и в своите си задължения.

А колко повече са давали хората преди, от себе си. Колко повече се е изисквало, за да се постигне нещо. Та дори насъщния хляб. Цял обред е било да се отгледа богата култура, която после да изхранва цялото семейство. А тя, домакинята, от ранни зори е трептяла над приготовянето му. Така че да е вкусен и засищащ за цялата фамилия, така че и малкото, което имат, да е достатъчно. И сигурно са били щастливи, вероятно по-щастливи дори от нас. Никой не знае. Времена... Колкото различни, толкова и сходни в същината си.

Поредното доказателство за цялото това усърдие е едно ястие, което ще ви представя с най-голямо удоволствие. Нямах представа за него преди да се запозная с моята половинка. А подробните разяснения по приготвянето научих отново от баба му. Затова и защото днес Той, Моето всичко ♥, има имен ден, ще посветя публикацията и на двама им. Нека са ни живи и здрави и те, и всичките ни близки! Другото ще си постигнем.  ッ

Тази публикация отлежава в съзнанието ми вече четири месеца и ето, че едва сега стигнах до нея. Това май са и последните ми снимки на храна... Засега обаче. Искрено се надявам скоро да е различно!

И ако все още имате желание да продължим, ще ви представя рецептата така, както мен са ме научили. Състои се от два етапа. Не е толкова сложно, просто се иска доста търпение - най-вече за подготовката. Резултатът обаче си струва - за да усетим как е било преди, за да усетим кои сме всъщност.

Трахана

 


Необходими продукти (втори етап):
-  1 литър вода;
- 6-7 с. л. готова смес за трахана (или повече за по-голяма гъстота, например 10);
- 1 малка глава стар лук (може да се замени със същото количество праз);
- 3-4 с. л. олио;
- 1 ч. л. червен пипер;
- сол на вкус.

Загрява се водата. Щом започне да ври, започваме да прибавяме от готовата смес за траханата лъжица по лъжица, като непрекъснато бъркаме. Намаляваме котлона на по-ниска степен и продължаваме да готвим, като постоянно бъркаме (иначе загаря). Готово е, когато се сгъсти и заприлича на по-рядко кремче нишесте, но не забравяме да бъркаме от време на време, за да не се загори.
Междувременно нарязваме лука на стино и го смесваме с олиото и червения пипер. Запържваме ги леко (правим си запръжка) и ги прибавяме към траханата. Отново разбъркваме и добавяме сол на вкус. За още по-добър вкус се слага сушена ронена чубрица. Това е.
Ако останат някакви бучици, които не са желателни, идеален резултат може да постигнем като пасираме цялата смес.
За сервиране: начупваме няколко филийки хляб на по-малки парченца (т.нар. залчета или хапки) и ги запичаме за кратко във фурна - толкова, че да се зачервят и да станат хрупкави. Не е фатално и ако се пропусне тази част и използваме пресен хляб, но с препечен е по-вкусно.
Разпределяме желаното количество от залчетата в чиния и сипваме отгоре трахана. Разбъркваме и хапваме с удоволствие.
*Един съвет от мен - за любителите на лютото, препоръчвам да добавят и съвсем мъничко лют червен пипер към порцията си. Още по-питателно се получава.
* А за още по-богат вкус, към все още готвещата се (но почти готова) трахана може да се добави и 1 к. ч. консервиран доматен сок. Като поври с него 3-4 минутки, траханата е готова и е с още по-наситени вкус и аромат. :)

Това всъщност е вторият етап, самото готвене. Ако нямате една отзивчива и сърдечна баба като нашата, която всяка година приготвя трахана за всички ни, ще трябва да отделите малко повече време на предварителната подготовка (на мен все още не ми се е налагало). Ще я опиша, ако все пак някой реши да си приготви. Рецептата е от книгата "Съвременна домашна кухня", 1976 г. с автори Пенка Чолева и Цветана Калайджиева. Ще цитирам от нея, защото така ми беше заръчано. :)


Ето така изглежда готовата смес за траханата. А какво се изисква за нея...

Необходими продукти (първи етап/подготовка):
- 3 кг брашно;
- 1 кг стар лук;
- 1 кг червени пиперки "Капии";
- 2 или 2 и 1/2 кг червени домати;
- около 1/2 кг тиква (по-добре цигулка);
- няколко лютиви пиперки по желание;
- 1 кг втасало тесто (1 ч. ч. стара трахана с 1/2 кубче мая, щипка захар и хладка вода за получаването на каша. Всичко това престоява 3-4 дни, като периодично се разбърква. Когато втаса напълно, количеството тесто е около 1 килограм.)

Приготвяне: всички зеленчуци се измиват добре, нарязват се и се посоляват. Слагат се да се варят и когато омекнат, се претриват през цедка.
Трите килограма брашно се изсипват в тава и в средата се прави кладенче. В него се изсипва зеленчуковото пюре и се прибавя втасалото тесто (по желание може да се прибави 1 лъжица счукан и пресят анасон). Замесва се твърдо тесто от посочените продукти. Покрива се с кърпа и се остава да втаса няколко дни. През тези дни периодично тестото се меси. Готово е, когато замирише на кисело и спадне.
С набрашнени ръце тестото се разделя на топки, които се сплескват до дебелина половин сантиметър (като шницели).
Питките се редят върху чиста покривка и се оставят да съхнат в сенчеста стая. Когато са готови (не бива да са изсъхнали напълно), се претриват през ренде, за да станат на трохички, които допълнително се пресяват през гевгир. Трохите се разстилат върху покривка и се оставят да изсъхнат напълно (1-2 седмици). Когато са готови, разпределят се в торбички и се съхраняват на проветриво и сухо място.
Траханата може да се използва за приготвянето на супи, като добавка към пилешка или кокоша супа, за сутрешна закуска или приготвена като юфка.

Ами, това е рецептата. Опитах се да цитирам точно описанието в книгата (вероятно си личи на доста места :)). В родния край на любимия обикновено траханата се хапва за закуска по начина, който описах по-горе (втори етап). Е, аз приготвям понякога и за обяд или вечеря, гарантирам, не е проблем. :)
Ако се вдъхновите, опитайте непременно. Крайният резултат не е нищо специално, което да впечатли с непознат вкус, а напротив, напомня точно онова усещане за "българска манджичка".


*                     *                         *

И не на последно място... Честит Димитровден!
Нека всички именници бъдат много здрави, целеустремени и усмивка да грее на лицата им! Бъдете обичани и закриляни!




44 коментара:

  1. Нека е жив и здрав Димитър, да е здрава и баба му и всички около тях!
    Тази традиционна българска манджичка и аз я помня от моята баба, нека запазим традициите си за поколенията и след нас!
    А на вас Гери ... хубав празник и наздраве!

    ОтговорИзтриване
  2. Невероятна българска рецепта, Гери! Заинтригува ме, сигурна съм, че е много вкусна. Здраве, безброй успехи и сбъднати мечти желая на именниците ти! Прекрасен празник пожелавам! :)

    ОтговорИзтриване
  3. Да е здрав и много щастлив човекът до теб, Гери! Никога не съм опитвала трахана, изглежда много вкусно и ще се постарая да поправя този мой пропуск. Прекрасен и незабравим да е празникът ви, Гери! Прегръдка! :)

    ОтговорИзтриване
  4. Да ти е жив и здрав именника ,Гери.Тази манждичка и у дома се приготвяше със зелева чорбица и люта чупка.За съжаление у дома традицията се прекъсна и много ястия,които приготвяше баба ми, за съжаление са само мил спомен.Хубав празник ви желая Гери!

    ОтговорИзтриване
  5. Да са много здрави и двамата ти именици!!!!
    О а това е траханата ,която правеше и баба!!!с плодове и зеленчуци и запечени (баба ги запържваше,но не всички) хапки
    хубав празник ,Гери
    Прегръдки

    ОтговорИзтриване
  6. Гери, точно днес гледайки стари снимки /във фб страницата на Държавен архив Перник/ си мислех за това как някога хората са празнували дни като днешния. Уважаван светец и закрилник е Свети Димитър. Да закриля твоя любим и да му носи здраве и късмет!
    Ястието е много интересно и с удоволствие бих го опитала!

    ОтговорИзтриване
  7. Честит празник на имениците! Да са здрави и много щастливи! :)
    Ястието изглежда чудесно! Тъкмо днес, гледайки един от сутрешните блокове се засегна темата, че културата ни и традициите ни се заличават и някой ден ще загубим всякаква идентичност... Затова е хубаво, че днес ни показваш това ястие - простичко и семпло, но наистина традиционно българско. :)

    Весел празник, Гери! :)

    ОтговорИзтриване
  8. Честит празник,Гери!Здраве и оползотворени шансове на именниците и на всички около тях!
    Траханата е чудесна,още повече,че е традиционна храна на българите в отминалите(за жалост,защото е много по-полезна:)) времена.Поздрави и весело отбелязване на повода!

    ОтговорИзтриване
  9. Честит празника на любимия ти човек, Гери!
    Много здраве и късмет да има, сигурна съм, че ти си му осигурила любовта :)

    Траханата е чудесна, де да има кой сега да ми направи :)
    Хубава празнична вечер!

    ОтговорИзтриване
  10. Честит празник! Да е жив и здрав любимият и да му носи името много щастие и любов!
    Прекрасна традиционна рецепта, която за жалост не съм опитвала никога. Като се прибера в България по Коледа, ще потърся и дано успея да опитам.
    Прекрасен празник на вас и слънчев уикенд! :)
    Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
  11. Гери, честит иман ден на любимия до теб! Да бъде жив и здрав и те дарява с много любов и топлота! Прекрасна стара и изпитана рецепта! Много добре си я запазила до днешният празничен ден! Весело изкарване на празника!

    ОтговорИзтриване
  12. Благодаря ти Гери, че ми припомни тази позабравена, но любима рецепта

    ОтговорИзтриване
  13. Честит Димитровден, Гери, поздравления, с пожелания
    силата на Св. Димитър да закриля и дарява любимия ти човек, теб и твоите близки
    със здраве и сполука, сбъднати мечти и много, много щастие.
    Прекрасна публикация си създала - тематична, силна и затрогваща,
    и траханата се вписва чудесно.
    Хубав празник!

    ОтговорИзтриване
  14. Гери, Честит празник и на двамата! Късмет да носи името!
    Чудесна публикация си направила, наистина страхотно подходяща за случая! Много ми харесаха и снимките и представянето на рецептата. Но трябва да призная, че не можах да свикна с вкуса на траханата, особено пък приготвена в сок от кисело зеле (този вариант чувала ли си?:). Но вкусове всякакви ...
    Хубава вечер и наздраве за празника!

    ОтговорИзтриване
  15. Честит празник на Твоето Всичко, Гери! Да сте много щастливи, влюбени и вдъхновени! Моят татко също е Димитър, а мама пък беше рожденичка! Иначе, страхотна рецепта! Чувала бях за тази трахана, но не знаех как се прави и за какво служи! Баба правеше само домашна юфка. Любопитно ми е как вкуси и каква консистенция има, вложена някъде... Дай една лъжица да пробвам от твоята паничка :*

    ОтговорИзтриване
  16. My dear friend, Happy Holiday and this dish looks so delicious, and I love your traditional Bulgarian dishes. Enjoy it!!! Hugs.

    ОтговорИзтриване
  17. Честит празник на именника, много здраве и късмет. Траханата ти е просто върха :). Записвам си тази рецепта и непременно ще пробвам. Сърдечни поздрави и усмихната неделя!

    ОтговорИзтриване
  18. Благодаря искрено на всички ви, момичета, много се радвам, че ви допада тази българска вкусотийка. С повод или без, желая на всички ви да сте здрави - и вие, и семействата ви!
    Гладните черпя с трахана, а за всички от това:
    http://gigata.snimka.bg/cooking/moite-vkusotiiki.215217.31856317
    http://gigata.snimka.bg/cooking/moite-vkusotiiki.215217.31856320
    http://gigata.snimka.bg/cooking/moite-vkusotiiki.215217.31856314
    Това е банофи пай по рецепта на Йоли, голяяяма вкусотия, горещо препоръчвам. Приготвих го вчера за празника, гостите си поискаха по две парчета. :) А снимките... Извинявам се за тях. Нещо не ми беше до снимки и взех фотоапарата на съквартирантката, колкото просто да снимам.
    И още нещо... сега осъзнавам, че не съм се изразила добре по-горе в публикацията. Аз я посветих и на двамата, защото любимият имаше имен ден, а за траханата знам от баба му. Иначе именници бяха всъщност Той и дядо му. :) Съжалявам за подвеждането... Но приемам пожеланията с отворено сърце и въобще нека има здраве и щастие за всички ни. :)
    Сърдечни поздрави, момичета, желая ви един прекрасен ден! А аз най-сетне май ще стъпя на Витоша... Стискайте палци да успея! :)

    ОтговорИзтриване
  19. Живи и здрави да са именниците!
    Чудесна рецепта, предлагаш, Гери! Никога не съм знаела как се приготвя сместа за трахана и понеже скоро попаднах на рецепти, се чудех и смятах да търся, но ти ми спестяваш усилия. Благодаря ти, миличка!
    Сърдечен поздрав и много обич и споделени моменти с човека на сърцето ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Лети, искрено ти благодаря! Надявам се да се получи траханта и да ти хареса. Ще чакам отзиви. :)
      И да ти се връщат тъпкано пожеланията, от сърце ти желая всичко добро. :)
      Поздрави!

      Изтриване
  20. Да са живи и здрави именниците, Гери! А бабата знае как от нищо нещо да прави, да влага труд, и да създава домашен уют! Добре е станало, че ти е предала рецептата и една прекрасна традиция! Още веднъж бъдете здрави и щастливи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Лу, много ти благодаря! Желая здраве и щастие и на твоето семейство, другото се постига. Сърдечни поздрави! :)

      Изтриване
  21. Честити ти именници,мила!Да са здрави и винаги до теб!
    Както винаги ми е много приятно да се зачета в споделеното от теб.
    Трахана никога не съм правила,ни опитвала, но поне книжката имам и аз,от мама.
    Прегръдка изпращам и хубав понеделник!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Росинце, радвам се, че отново си се почувствала добре тук, аз винаги се радвам да те посрещна. :)
      Дано за всички ни има здраве, искрено го желая и на теб!
      А книжката... Много е интересна, да. Вътре бях намирала и някаква супа с череши, която даже съм си запазила като рецепта, но не мога да се престраша да опитам.
      Прегръщам те силно и аз, Росинце, всичко най-добро! :)

      Изтриване
  22. Гери, да ти е жив и здрав именника мила! Много интересна рецепта, заинтригува и мен. Баба ми честичко си правеше, но така и не съм опитвала. Прегръдки

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Ани! А траханата си е цял ритуал, а като е готова, толкова лесно се готви после. Нищо специално не е, простичко и вкусно. :)
      Ще се радвам да споделиш, ако се решиш да пробваш.
      Прегръдки и за теб, мила Ани! :)

      Изтриване
  23. Гери, никога не съм опитвала такава трахана и ми беше много интересно да науча за приготвянето и. Благодаря ти и да ти са живи и здрави именниците!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз не бях, Таничка, в нашия край не съм виждала никой да приготвя подобно ястие. Но е лесно и доста вкусно, съвсем семпло е. Ако се решиш, надявам се да ти хареса. :)
      Благодаря за пожеланията, всичко добро и на теб! Хубав ден. :)

      Изтриване
  24. Прекрасна публикация, написана и създадена със сърце и душа! Прекрасно българско ястие, поднесено по най- добрият начин. Поздравявам те, Гери! Честит имен ден и на Димитър! Жив и здрав да е! Поздрави на всички ви! Прекрасно момиче си ти, Гери, чиста, сърдечна и добра! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ех, Катенце, ще ме разплачеш, да знаеш...
      Много, много ти благодаря, винаги си толкова мила с мен. Прегръщам те много силно и ти желая всичко най-добро! Честит празник и на вас - да е здрава и много щастлива рожденичката. :)

      Изтриване
  25. Каквото и да е трахана, изглежда точно като да ми е го е приготвил някой преди години. Гери, запазила си традициите, което е достойно за уважение. Поздрав от мен и като намеря тази смес, непременно ще опитам!

    ОтговорИзтриване
  26. И забравих макар и с голямо зкъснение да честитя на човека! Жив и здрав, щастлив и доволен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Марте! :)
      Ако наистина имаш желание за тази смес, мога да ти подсигуря едно пликче и на теб, когато дадат и на мен. Пък ще ти го дам, когато най-сетне се видим... :)
      Поздрави и хубава вечер!

      Изтриване
  27. И аз никога не съм опитвала трахана, само съм чувала, но изглежда страхотно! Поздравления за инициативата, която си подхванала :)
    Прегръдки, Гери :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Инче, много е вкусно и простичко. Благодаря ти, че ме навести. Хубав ден ти желая! :)

      Изтриване
  28. Търсейки рецепта за трахана, ти дойдох отново на гости, Гери :)
    Вчера ми казаха, че била типична за Ямболския край, а аз живея тук от 20 години и даже не бях чувала за нея.
    Заинтригува ме и реших да опитам да я приготвя. Обичам старите български рецепти - те са много ценни за мен!
    Искам да те попитам, тъй като нямам стара трахана, която е част от продуктите в рецептата, с какво да я заместя.
    Това ли е подправката, за която става дума в други рецепти, които намерих и с какво друго име е популярна?
    Слънчев поздрав от Ямбол!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кременче, благодаря! Още по-слънчеви поздрави и от мен! Ако знаеш само как ми е на сърце този град... :)
      Относно траханата - определено е типична за вашия край и е нещо много вкусно!
      Ще говоря с бабата на любимия и ще я попитам с какво може да замениш старата трахана (за да не те подведа, макар че и обикновено втасало тесто може би ще свърши работа). Като имам отговор, веднага ще ти пиша.
      А ако е толкова "фатално", че нямаш стараха трахана, следващия път, когато идвам към хубавия ви град, ще се уговорим и ще ти донеса, та да си приготвиш и ти. Прегръдки и от мен!

      П.П. Съвсем скоро ще ти драсна с отговор!

      Изтриване
    2. Креми, докладвам. Така...
      Баба му ми каза, че като нямаш стара трахана, може да си замесиш малко обикновено тесто. Замесваш го от мая, вода и брашно (както е дадено в рецептата, ама вместо стара трахана си сложи брашно). Замесваш си толкова, че да получиш топка, която да се побира в едната ти ръка. Оставяш тестото да втаса и превтаса за около седмица, като всеки ден го премесваш. Трябва да се вкисне, да замирише на вкиснато тесто. И след това вече ще си процедираш по рецептата.
      Това е. Ако имаш някакви въпроси, не се притеснявай да питаш. :) Пък и баба му е насреща!
      Ако знаеш само колко вкусно готви... Всеки път се чудя дали един ден и моите манджи ще са така вкусни като нейните. ;)

      Изтриване
    3. Е, щом черпиш вода от извора, няма начин, Гери, а и желание не ти липсва, така че съм сигурна, че ще я стигнеш и дори надминеш майсторката, пък тя ще ти се радва с цялото си сърце и душа! Благодаря ти за инструкциите. А като ти се отвори път към Ямбол, непременно ми пиши, много ще се радвам да се срещнем!
      Хубава вечер ти желая! :)

      Изтриване
    4. Креми, дано, силно се надявам! Занеш ли, мислила съм, че много искам да съм баба един ден и да имам внуци, за които да съм най-вкусно готвещата баба... Какви неща ми се въртят в главата, а още себе си не съм отгледала. ;)
      Надявам се да съм ти била от помощ, а "другото" е запаметено.
      Само да имам път скоро, и време, ще се разберем. Всичко добро, Креми!

      Изтриване
    5. Ама като ще се срещате свирнете и към Сливен де :)))
      Поздрави

      Изтриване
    6. Миме, имаш пълно право! :)
      Прегръдки!

      Изтриване
  29. Ей, симпатяго, познай какво сготвих днес - траханата стана чудесна, много ни хареса!
    Прегръщам те сърдечно и ти благодаря за споделената рецепта! :)
    Хубав ден, мила Гери!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еее, как се радвам! И виж какво съвпадение, аз също готвих тези дни и любимият тъкмо на обяд я довърши. :) Много, много се радвам, че си се доверила на рецептата и че ти е допаднала, Креми! Ех, ама как ми стопли сърчицето. :)
      И знаеш ли, от известно време й добавяме стрита сушена чубричка, а сега аз сложих и малко консервиран доматен сок (да поври с него). Още по-вкусна стана. :) Даже ще допълня в рецептата.
      Мнооого слънчеви прегръдки ти изпращам!

      Изтриване