четвъртък, 13 март 2014 г.

Голям зор, голямо нещо

Една сутрин, загубен половин час, после здраво търкане на супер загоряла тенджера и добре вмирисано нещо си за ядене. Ами да, даже не мога да го нарека с името му, защото нито лимонът, нито канелата спасиха положението и накрая всичко отиде в кошчето за боклук. И докато пиша, следва втори епизод. Варя си отново булгур, който освен закуската, май ще застъпи и обяда... Такива "неволи" са обзели мисълта ми в момента.

Но определено искам да се науча да хапвам по-полезни неща. И смятам, че булгурът е достоен за тези продукти, за полезните говоря. ;) Първо мислех да опитам с житния режим, но все още не съм готова да хапвам жито и само жито в продължение на дни. Реших постепенно да се подготвя и тогава да действам (далеч съм от идеята за духовно пречистване, защото определено ако ще е такова, никак няма да е свързано с Петър Дънов). Смятам, че човек има нужда да си почине от всички сладкиши, меса и теста, които хапва. Ей така, дори за ден. Но аз наистина не мога да издържа един ден дори само на течности... Затова мисля, че този житен режим би се отразил добре на организма ми.

И така... Спирам, защото няма да ви говоря за нищо житно в днешната рецепта. Нарочно ще е пълната противоположност. Да, за месо ще си говорим. Съвсем простичка и позната на всички ни идея, но все пак да се отчета и аз. Пък и майка ми да е спокойна... Нали все ме пита какво толкова ядем в тази София, когато откажа месо. Е, обичам месо, но как да обясня, че и без него мога да живея и далеч не примирам да го ям постоянно.

И все пак... Приготвих две неща с пилешки гърди. За едното (пилешка супа) имах твърд отказ от любимия. Затова му приготвих другото (филе с гъбен сос), за което ще си говорим в момента. Накрая повече хареса отхвърленото, което уж беше за мен, та малко си разменихме позициите. Но първо ще покажа пилешкото ми с гъбен сос (сос, който повече приличаше на крем, отколкото на сос), а следващия път ще е супичката, която той описа като "най-вкусната супа, която съм ял досега" - е, как да не се радвам. :)

Май е време да премина към рецептата, крайно време даже. Пък и вторият опит за булгур е почти готов и чака да му добавя медец и орехи. Все пак да закуся и тази сутрин...



Пилешко филе с гъбен сос

 


Необходими продукти за филето:
- пилешко месо (при мен - пилешки гърди);
- олио;
- червен пипер;
- сол.

Всяко парче месо се намазва с малко олио и в него се втриват сол и червен пипер.
Пече се в сух тиган (или съвсем леко намазнен) до хубаво зачервяване и на двете страни на месото.


Необходими продукти за гъбения сос:
- около 250 г попарени гъби;
- 6 с. л. олио;
- 4 с. л. брашно;
- 1 и ½ ч. ч. студена вода;
- 1 ч. л. масло;
-1 к. л. черен пипер;
- щипка чесън на прах;
- сол на вкус.
 
Олиото и брашното се смесват в тиган с незалепващо покритие. Бъркат се на средна до висока степен на котлона. След около минута-две се добавя водата при непрекъснато разбъркване, за да не се получат бучици. Прибавят се и гъбите и готвим до завиране на соса. Две-три минути след завирането му, гъбеният сос е готов. Овкусяваме с подправките, прибавяме масълцето и гарнираме с него месото.

Сега две подробности...
* Моят човек обича месото да е "сухо", а не крехко. Затова при приготвянето му, леко притискам месото в тигана. Според моя вкус, това определено не бива да се прави.
* И друго. Опитах се да се свържа по телефона с майка му, за да попитам за гъбения сос, но не успях. Импровизирах... Получи се наистина вкусно, но беше по-гъст от нормалното. Ще търся подобрение... Вероятно съм прекалила с брашното.


И все пак се получи почти добре, така че съм наполовина доволна. Следващия път повече.  :)




Желая ви пълноценен и усмихнат ден!
А аз тичам към кухнята, за да не превърна закуската си в обяд...



46 коментара:

  1. Гери, да ти е сладка булгурената закуска! Разсмя ме с изявлението, че не можеш да караш никога цял ден на течности....никога не казвай никога....една моя приятелка се лекуваше 20 дни със сурова храна- зеленчуци и плодови сокове, а преди това гръмко оповестяваше, че това не го може, случва се и това, човек знае две и двеста....И без да философствам, да кажа, че филенцето си го бива, а сосчето май му е мъничко, много го скъпиш нещо....явно твърдо си решила да минеш на очистителен режим....А булгурът обикновено накисвам за малко и после само кипвам и веднага под струя студена вода го шокирам и се получава, без да загаря, това с тенджерите ми е добре познато....каквато съм си загори тенджера пред компа....Хубав ден от мен и мнооого прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сигурно мога, вярно е, че не бива да се зарича човек. Пък и какъвто съм инат... Ще си умирам от глад, ама сигурно ще изтърпя. :)
      Инче определено искам пролетно почистване и за организма си. Не че някога съм го тормозила с прекалено тежки неща, но все пак... Така го чувствам. ;) И ще запомня за булгура. ;) Ама не знам дали е валидно за всички видове (само с кипването), защото моят беше не от зърнестия, ами този, който май си е натрошено жито (на опаковката пишеше, че се вари 20 минути)... И все пак ще е по-лесно да прбвам с това, отколкото с търкането на ужасната тенджера.
      Усмихнати прегръдки и от мен, Игличеее, и да си провериш пощата! :)

      Изтриване
    2. Щях да забравя... Сосът е малко, защото не се получи особено добре на външен вид и ако бях напълнила чинията, вярвай ми, нямаше да е много приятна гледка. ;) Иначе, като си го хапвахме, определено беше по повечко.
      Усмвики, Игличе! :)

      Изтриване
    3. Проверих я, проверих я! И моят булгур такъв ситен, натрошлясан, ама от Турция е купуван, че много ми го хвалиха и аз се запасих, като че много го ползвам, ама нейсе...Та хора от Странджа, дето все миткат на пазар из Турция ми обясниха този вариант за варенето и до момента работи, не че го готвя често, май само лятото се присещам за него, като има хубави домати, иначе си седи кротко на рафта и чака благоволение...Слънчев ден в душата, че виж как Баба Марта се засмя днес!

      Изтриване
  2. Гери, да се включа и аз :) На мен пък много ми се дояде от твоите снимки, а пък пилешкото с гъбен сос е такава класика, та не вярвам да не се е получило. Хубаво е, че момчето ти е яло и супа, че моят да направи това е възможно само, ако го вкарам на супени системи :) ( Е, имам напредък поне с крем-супите:) ) Поздравления и за "пролетното почистване на организма". И аз съм на такъв етап и все по-често се оглеждам за различни полезни продукти в магазина. Пожелавам ти страхотен ден и пролетно настроение!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Люси, направо си е успех, че приготвих супа, която да му хареса. Той по принцип почти не хапва готвено, което да е по-"рядко"... Сухо и това е. С крем супите и аз имам що-годе успех, значи поредната прилика. :)
      И на теб желая прекрасен ден, Люси! :)

      Изтриване
  3. Гери, искрено ме разсмя с този булгур, дано вторият път да се е получил, а на филенцето си личи колко е вкусно по красивите снимки. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Получи се, Танче, че даже и ми беше вкусно. Добре че се реших да си сваря отново, защото щях да го запомня с вкус на изгоряло и едва ли бих опитала въобще... ;)
      Благодаря, Таничка, поздрави и на теб!

      Изтриване
  4. Гери, загорените тенджери ги има при всички, особено сега със седенето пред компютъра! :)
    А булгурът е полезен и с него може да се приготвят вкусни десерти и ястия. Така че не се отказвай! Различните видове различно се варят, но като опиташ първия път, натам ти е ясно!
    Пилето с гъбения сос е чудесно, важното е че се е харесало на половинката!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тили, амбицирах се след коментара при теб за булгура и вече ми е все по-вкусен. :) Сигурна съм, че сготвен е много по-хубав, просто исках да е в по-здравословен вариант, та така. Поздрави и на теб с пожелания за хубав ден!

      Изтриване
  5. Вярно че е много полезно това с житото и даже съм го и пробвала и то точно този начин най-трудния и наистина е доста трудно, но се опитвам да карам всяка седмица по един течен ден, върши много добра работа!
    Пилето е великолепно, снимките са ти толкова апетитни! Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Поли, каня му се и аз на този режим, но да видим... Мисля, че проблемът ми е като с повечето неща - просто трябва да започна, след това все ще го завърша. :) Същото е и с ученето ми за изпити, първата крачка е решеваща.
      Радвам се, че пилето ти харесва. За мен е малко сухо, но... изпълнявам желания, затова. Имам и друго предложение, което мисля, че повече ще ти допадне - с цитрусов аромат, но скоро. :)
      Прегръдки и от мен! :)

      Изтриване
  6. Скица си ми ти! Не разбирам от булгур и полезни храни. Обичам го само в табуле и то с ракийка. ха, ха. Но пък пилешкото е супер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Йолинце, а аз тепърва започвам да го обичам булгура, ама мисля, че ще ни се получи. :)
      Благодаря ти, че си се сетила отново за мен. А аз пък вчера узнах за една музикална книжарница, точно до Народния театър, и познай за кого се сетих. :)
      Прегръдки!

      Изтриване
  7. Ммм, Гери, така да обичам гъбен сос! Много апетитно ми изглежда! :) За първи път чувам някой да предпочита сухо пилешко, аз се чудя как да внимавам да го запазя сочно :)
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, и аз много обичам гъбен сос. И ако и на външен вид го бях докарала толкова добре, както на вкус, щеше да е чудно. Засега просто ще ми повярваш, че е бил добре, хи-хи. ;)
      А за пилето... Недей. :)))) И аз му се чудя с това "сухо", но човекът не обича крехко месо и това е. :)
      Прегръдки и от мен!

      Изтриване
  8. Ми то кой чия порция ще изяде, май не е изолиран случай ... Особено когато в един момент някой каже "Ох, това повече не мога да го ям!" :) Важното е, че ви е било вкусничко!
    Хубав ден и охотно споделена вечеря довечера! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И особено когато се случи въобще нещо да се хареса... ;) Беше ни вкусно иначе, да, уча се да уцелвам предпочитанията ни.
      Благодаря ти, Албенче, хубав ден ти желая!

      Изтриване
  9. Гери, житният режим е чудесен начин за пречистване на организма.
    Правих го и съм много доволна.
    Но преди да го започнеш, трябва да си убедена, че го искаш.
    Не знам какво разбираш под "духовно пречистване" по Дънов.
    Но при 10 дневен житен режим си пречистваш и душата, както и да ти звучи.
    За булгура Игличето е права, ако имаш хубав булгур, иначе трябва да го вариш :)
    Поздрави и усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, мисълта ми беше, че ако го започна този режим, ще е лично заради мен, а не защото съм последовател на учението на Дънов - все пак житният режим е негово хрумване, поне така четох.
      Иначе за булгура... Ще опитам този метод на приготвяне, да. Даже една колежка сподели, че си го затваря в термос с гореща вода и на сутринта булгурът е готов.
      Поздрави и на теб! :)

      Изтриване
    2. Гери, не съм последовател на Дънов.
      Но режима го правят много хора, които не са негови последователи.
      Дънов го прави единствено и само с жито и вода.
      Днешният вариант е допълнен и обогатен, което е хубаво :)

      Изтриване
    3. Знам, Дани, не казвам по никакъв начин за теб, говоря за себе си. Исках да обясня, че не защото съм последовател, та затова да проведа режима. Явно не си ме разбрала, извинявам се, за което. :)
      Изпращам ти усмивки! :)

      Изтриване
  10. Много красиви снимки, Гери! С апарата започвате да се харесвате все повече и си личи. :)
    А относно предизвикателството - хубаво е може би, но не съм пробвала. Единствено през лятото мога да изкарам цял ден на плодове, но тогава какъв богат избор си имаме (не е като през зимата с цитрусите, които след толкова изминати километри при вноса, третирани и т.н. нямат нищо полезно според мен). А за булгура - и аз на табуле съм го хапвала, а приготвен като мляко с ориз (само че с булгур) го харесвам най-много. :) И спирам да бръщолевя, че цял роман стана, не че е лошо. :) Успех с пролетния полезен режим! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Светле, много ти благодаря! :) И да знаеш, че обичам "романите" ти, така поне виртуално си приказваме, а дай ми на мен приказки... ;)
      Благодаря ти много за милите думи, опитваме се с фотоапарата...
      А за режима - още не съм го започнала, както си му е редът, но се надявам и това да стане.
      Поздрави сърдечни!

      Изтриване
  11. Гери :) аз след почти годишни размишления и опити да стана поне вегетарианец съвсем скоро се отказах... заради един просто невероятен шницел по виенски, при това приготвен от мен и то след мини скандал с половинката как и дали да сготвим едно парче телешко месо :) просто за момента не мога. Аз си мисля, че трябва да се опитва от всичко в умерени количества :)
    Месцето ти е станало много добре :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз не искам да бъда вегетарианец, даже напротив - обичам месо. Но наистина понякога не ми се яде, а отвън (основно семейството) явно смятат, че не е добре и не се храня правилно. Просто различни организми... Ама както и да е. Иначе поздравления за шницела, ще очаквам да го покажеш. :)
      Поздрави, Зори! :)

      Изтриване
  12. Ей сега хапнах булгурено-лещени куфтенца- много си падам, а и в други места го слагам тоя булгур като заместител на ориз;) Но никога не отказвам и крехко пилешко-хубаво такова;) Поздрав, Гери!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марте, ако знаеш откога се каня на лещени кюфтета и все не стигам до тях. Пак ме подканяш сега и ти, явно им е време. :)
      Усмивки! :)

      Изтриване
  13. Хах, Гери, случват се и такива не.а като загорелите тенджери :)) Вкусно изглежда пилешкото, но аз пред това може би бих избрала супичката ти - обичам месо, но от много сухо понякога ми идва в повече. :) А относно пречистването- често съм си мислела да го правя и съм успявала на няколко дни само от зелечуци, но бързо се връщам към месните, сиренните и шоколадовите изкушения, хихи :)
    Айде приключвам дългия ми коментар, но преди това и аз да отбележа, че са ти много хубави снимките! Сърдечни поздрави и усмивки, слънчева Гери!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Алекс, точно за това и аз предпочитам супичката. ;)
      Благодаря ти за подкрепата!
      И на теб много усмивки, слънчева Алекс! :)))

      Изтриване
    2. Алекс, точно за това и аз предпочитам супичката. ;)
      Благодаря ти за подкрепата!
      И на теб много усмивки, слънчева Алекс! :)))

      Изтриване
  14. Еха! Мръвка при Гери! :) Май досега не съм виждала подобно нещо да има почва при теб :) Но добре започваш, с нещо лесно и бързо. Гъбеното сосче ще ми допадне също, защото аз понякога целенасочено го правя гъсто като крем. Нали много обичам кремчета... но пък не си падам по сладките версии, си правя солени :)
    Усмивка от мен :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Има, има почва, ама рядко, хи-хи. ;)
      А за сосчето... Изложих се малко, но поне беше вкусно. С удоволствие го споделям с теб, Тики. Прегръдки, другарче! :)))

      Изтриване
  15. Чакай и аз да се включа в оживената дискусия тук :)
    Първото което виждам Гери е едни прекрасни снимки :)
    После апетитно изглеждащи пържолки и гъбена кашичка ... ще се научиш как ги обича половинът, но това става с редовни тренировки пред котлона и с времето :) Не питай майка му как му ги е готвила! Научи го да яде твоите ястия ... няма мама няма тати вече ... има Гери :)

    А булгура дали е цял или натрошен не му вари кокалите мила ... това са си житни зрънца ... кипваш ги поне 2 пъти и им сменяш водата и на третото кипване спираш котлона и похлупваш тенджерата и сядаш пред компа спокойна че после няма да миеш загорял съд :)
    Прегръщам те Слънце :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, как ме усмихна, ако знаеш. :) Да свикне, ама знам ли как... Явно готвене му е майката, както се казва. ;)
      Ще пробвам и твоят вариант за булгура. Благодаря ти!
      Прегръдки и от мен, слънчева Даниии!

      Изтриване
    2. Редовно като му готвиш и го глезиш и ще свикне :) Аз на моя така съм му промила мозъка, че вече почти не може да се случи да хареса нещо, готвено от друг - било то майка му, или пък в заведение :))) Не че готвя кой знае колко невероятно, но вкусът се (пре)възпитава ;)

      Изтриване
  16. Много апетитно изглежда, пък и аз си падам по гъсти сосчета, така че няма да ми е проблем:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Заповядай тогава, Траянче, и дано да ти се услади. :)

      Изтриване
  17. Много красиво си го поднесла, Гери, пък и вкусно си го приготвила! Да ти кажа на няколко пъти се опитвам да започна някакви не точно диети, а малко да се огранича от някои храни, но не ми се получават нещата. Затова оставям организма ми сам да си реши кога какво ще иска. Прекрасни почивни дни, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, и аз съм така - за хубаво или за лошо. Май причината е в това, че просто много обичаме храна, в цялата й палитра и във всяка съставка. :)
      Прекрасни почивни дни и за теб, Катенце! :)

      Изтриване
  18. Обичам да те чета, Гери,
    винаги освен вкусно нещо за стомаха, нещо красиво за очите има и нещо за душата...
    След толкова хубави коментари и разсъждения, ще добавя само:
    Чудесна идея, поднасяне, снимки ... Поздравления, мило момиче!
    Голяма прегръдка за теб и усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка, още повече и аз обичам да те чета. А коментарите ти са винаги така окуражаващи, сърдечно блгодаря!
      Голяма прегръдка и за теб с пожелания за усмихнат, пролетен ден! :)

      Изтриване
  19. Гери,винаги успяваш да ми задържиш вниманието от началото до края,ще стане добър писател или журналист от теб,че и кулинар и то какъв!Супер ти е порцията,а също и снимките!А че сте си разменили порциите не се изненадвам,те така обичат да отхвърлят идеите,ама като им замирише искат и допълнително :) .
    Гушкам те!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Росинце, тъкмо публикувах "онзи" чийзкейк, за който ти споменах, а ти си ми драснала коментар. Съвпадение... :)
      Иначе за казаното от теб - знаеш ли, не знам какво ще стане от мен, но пък знам, че няма по-голяма радост от това правейки любимото нещо, да усмихвам и някой друг. Благодаря ти, искрено ти благодаря!
      А за другото - имаш право. Вече заявих, че няма да се допитвам, а ще си действам по лична преценка. ;)
      Гушкам те и аз, другарче мило!

      Изтриване
  20. Вкусно е, Гери! И красиво поднесено, браво! :)

    ОтговорИзтриване